Uitlaat / achterdemper

Een uitlaat is een slijtageonderdeel die kan gaan roesten. Dit is meestal het geval bij de einddemper, omdat hier de gassen al deels zijn afgekoeld en waar dus de meeste condensvorming optreedt. Door de roest kunnen er gaten in de uitlaat onderstaan, met lekkage tot gevolg. U merkt het snel genoeg aan het geluid van de uitlaat. 

Voorkom boetes!

De Europese Unie heeft richtlijnen voor het geluidsniveau van de auto. Mocht uw auto (door een kapotte uitlaat) teveel lawaai maken, dan loopt u het risico op een boete. Deze boete is waarschijnlijk hoger dan de reparatie van uw uitlaat.

Vervangen of repareren? 

Het is niet altijd nodig om een uitlaat te vervangen. Autobedrijf Harrie Dijk controleert de conditie van de uitlaat. Vaak kan de uitlaat zonder vervanging gerepareerd worden. Mochten er gaatjes in de uitlaat zitten, dan kan dit vaak worden gelast of dichtgesmeerd met een soort pasta. Mocht het bevestigingsmateriaal van de uitlaat zo verroest of versleten zijn, dan is vervangen noodzakelijk. 
De levensduur van een uitlaat hangt af van het gebruik van de auto. Bij korte ritjes komt de uitlaat nauwelijks op temperatuur, waardoor er veel condensvorming plaatst vindt. Dit leidt door de roest sneller tot slijtage.

Vragen?